تعهدنامه سردفتری و دفتریاری (عدم اشتغال و ICDL): راهنمای کامل

پذیرفته شدن در آزمون‌های سردفتری یا دفتریاری، آغازی بر یک مسیر حرفه‌ای پرمسئولیت است. پیش از صدور ابلاغ رسمی و شروع به کار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از شما به عنوان متقاضی، می‌خواهد تا تعهدات قانونی خود را در قالب یک سند رسمی در دفتر اسناد رسمی ثبت نمایید. این سند، «تعهدنامه عدم اشتغال و ارائه مدرک ICDL» نام دارد.

در این راهنما، با جزئیات کامل این تعهدنامه ضروری و الزامات قانونی آن آشنا می‌شویم.

سردفتر دفترخانه اسناد رسمی 930 تهران در حال بررسی اسناد
بدون دیدگاه
تعهدنامه

تعهدنامه سردفتری/دفتریاری چیست؟

این سند یک تعهدنامه و اقرارنامه رسمی است که در آن، شما به عنوان داوطلب تصدی سمت سردفتری یا دفتریاری، در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و رسماً موارد زیر را اعلام و تعهد می‌کنید:

  1. اقرار به عدم اشتغال (ماده ۱۵): شما اقرار می‌کنید که در هیچ سازمان، اداره، نهاد دولتی یا غیردولتی اشتغال ندارید و مشمول هیچ‌یک از مشاغل منافی با شغل سردفتری (مانند قضاوت، وکالت، سردفتری ازدواج و طلاق و سایر موارد مذکور در ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی) نیستید.
  2. تعهد به ارائه مدرک ICDL: متعهد می‌شوید که گواهینامه مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر (ICDL) را از مراکز معتبر اخذ و تا قبل از صدور ابلاغ رسمی، به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه نمایید.

این سند، تضمینی برای سازمان ثبت است که متقاضی شرایط قانونی و فنی اولیه برای تصدی این سمت حساس را دارا می‌باشد.

چرا سازمان ثبت این تعهدنامه را الزامی می‌داند؟

  • رعایت قانون: اطمینان از اجرای دقیق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مبنی بر عدم اشتغال همزمان در مشاغل منافی.
  • ایجاد ضمانت اجرایی: در صورت اثبات خلاف واقع بودن اظهارات شما (مثلاً داشتن شغل دولتی)، سازمان ثبت مجاز به اتخاذ تصمیمات قانونی (مانند لغو پذیرش) خواهد بود.
  • احراز صلاحیت فنی: تضمین اینکه فرد منتخب، حداقل مهارت‌های لازم برای کار با سیستم‌های الکترونیکی ثبت آنی و اتوماسیون اداری (ICDL) را داراست.

تفاوت با سایر تعهدات دفتریاری

توجه داشته باشید که این تعهدنامه مربوط به قبل از انتصاب است. پس از صدور ابلاغ، دفتریاران اول ملزم به سپردن تعهد دیگری نیز هستند که در مطلب تعهدنامه تضمین ابوابجمعی دفتریار اول: راهنمای کامل (ماده ۹ آیین نامه) به آن پرداخته‌ایم.

مدارک لازم برای تنظیم تعهدنامه در دفترخانه

مورد مدارک لازم
متعهد (متقاضی سردفتری/دفتریاری)
  • اصل کارت ملی هوشمند یا شناسنامه جدید
  • داشتن حساب کاربری فعال در سامانه ثنا
اسناد مرتبط
  • معرفی‌نامه رسمی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (یا اداره کل ثبت استان) خطاب به دفترخانه با ذکر مشخصات و لزوم تنظیم تعهدنامه.
  • فرم‌های تکمیل شده تعهدنامه (در صورت ارائه توسط سازمان ثبت).

هزینه تنظیم سند تعهدنامه سردفتری و دفتریاری در دفترخانه

هزینه تنظیم این سند در سال 1404
5,730,000
  • هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی 930 تهران در سال 1404 مطابق تعرفه‌های مصوب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مبلغ 573,000 تومان است.
  • این مبلغ ثابت و مقطوع بوده و قابل افزایش یا کاهش نیست و هیچ دفترخانه‌ای مجاز به دریافت مبلغی بیشتر یا کمتر از تعرفه اعلام شده نمی‌باشد.

 
پرداخت هزینه تنظیم سند می‌بایست پس از اتمام مراحل تنظیم و پیش از امضای نهایی، از طریق کارت بانکی و توسط یکی از مراجعین محترم صورت پذیرد.


در مواردی که تعداد طرفین یک سند بیش از دو نفر باشد، مطابق با تعرفه قانونی، مبلغ 22.000 تومان به ازای هر نفر اضافی به هزینه کل سند افزوده خواهد شد.


پس از پرداخت موفق هزینه و ثبت اطلاعات مربوطه در سیستم، شناسه یکتای سند برای شما صادر می‌گردد. در نهایت، پس از انجام تشریفات امضاء، ثبت اثر انگشت و تأیید نهایی توسط سردفتر، یک نسخه چاپی از سند به هر یک از طرفین حاضر تحویل داده شده و همچنین نسخه الکترونیک آن جهت دسترسی دائمی در کارتابل شخصی شما در سامانه کاتب بارگذاری خواهد شد.


ما در دفترخانه اسناد رسمی 930 تهران، همواره در تلاشیم تا با شفافیت کامل و رعایت دقیق قوانین و مقررات، بهترین خدمات را به شما مراجعین گرامی ارائه دهیم.
 

تنظیم تعهدنامه در دفتر اسناد رسمی ۹۳۰ تهران

شروع فعالیت حرفه‌ای در حوزه سردفتری و دفتریاری، مستلزم تکمیل دقیق مراحل اداری و قانونی است. ما در دفتر اسناد رسمی ۹۳۰ تهران، با آگاهی کامل از مقررات و رویه‌های سازمان ثبت، آماده‌ایم تا این تعهدنامه ضروری را برای شما (همکاران آینده) با دقت و سرعت لازم تنظیم نماییم.

برای تنظیم این سند، با در دست داشتن مدارک فوق به صورت حضوری به دفترخانه مراجعه فرمایید.

وضعیت ارائه خدمات
نشانی و مسیریابی آنلاین
نشانی: تهران، میدان آزادی، بلوار جناح، بلوار صالحی، پلاک 86 (نرسیده به چهار راه طرشت)
برای دوستانتان بفرستید
خیلی خوشحالیم که این پست مورد پسند شما قرار گرفت.
در دفترخانه 930 تهران، پاسخگوی شما هستیم

دفتر اسناد رسمی ۹۳۰ تهران با بهره‌گیری از دانش و تجربه، آماده ارائه مشاوره تخصصی و انجام کلیه امور مربوط به تنظیم اسناد رسمی شما می‌باشد.

  • نیاز به مشاوره یا تنظیم سند دارید؟
    کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند. می‌توانید با ما تماس بگیرید یا جهت دریافت خدمات، حضورا به دفترخانه مراجعه فرمایید.
  • سوال یا نظری درباره این مطلب دارید؟
    پرسش یا نظر خود را در بخش دیدگاه‌های همین پست بنویسید تا مستقیماً توسط سردفتر راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

اعتماد شما، اعتبار ماست. منتظر حضور گرم و تماس شما هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تعهدنامه دریافت تسهیلات تعاونی مسکن (با ضامن): راهنمای کامل
اقرارنامه مفقودی دفترچه بیمه (خدمات درمانی/تامین اجتماعی): راهنمای کامل